søndag 29. desember 2013

Trysilvotten


Jeg har tidligere skrevet om vottene jeg håpet ble ferdig i tide til jul. Sent på kvelden lille julaften strikket jeg ferdig den siste tommelen, så vottene havnet heldigvis under juletreet. Vottene har jeg strikket til min svigerfar. Hans far var født og oppvokst i Trysil, og i dag brukes småbruket han vokste opp på som familiens feriested. Trysilvotten har sin opprinnelse fra en oppskriftkonkuranse på 1930 tallet. Det kom inn mange forslag. De tre beste mønstrene ble valgt ut og votter ble strikket og solgt på Trysil Husflidscentral. I 2008 begynnte Trysil Husflidslag arbeidet med å samle mønstrene til et hefte. Alle mønstrene ble tegnet opp på nytt, skrevet oppskrift til, og det ble strikket votter av mange av mønstrene. 




Nå tilbringer vi noen deilige romjulsdager på hytta. Her er det heldigvis snø og i dag skinner sola også.
På tide å komme seg ut og nyte den fine dagen:-)

Ønsker dere alle en flott søndag!



10 kommentarer:

  1. Men vilka söta vantar sådana mönster hittar inte jag. ha en mysig dag kram Beijan

    SvarSlett
  2. For noen fine votter.
    Det er de gamle mønsterne som er så populære nå. Og det er godt, for så havner de ikke i glemmeboken.
    Nyt livet på hytta. Her nytes det i sofaen.

    SvarSlett
  3. Så nydelige votter - herlig mønster, tenker svigerfar ble glad:)
    Selv har jeg strikket selbuvotter til den store gullmedaljen for å gi bort i julegave.
    Har aldri strikket selbumønster før, men du verden så greit det gikk - så nå er jeg bitt av basillen:)

    Ønsker deg en finfin romjulssøndag:)
    Klem Marianne

    SvarSlett
  4. Kjempefine votter, det var nok en gave midt i blinken for din svigerfar! :-)

    SvarSlett
  5. Disse var knallfine!
    Ha en fortsatt god jul og godt nytt år.

    SvarSlett
  6. Kjempefine Trysil-votter! Fine bilder også! Kos dere på hytta!

    Romjulsklem fra Ingunn

    SvarSlett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  8. Kjempefine votter og for en flott gave;)
    Nyt de siste juledagene.

    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett
  9. Så flotte votter. Dette mønsteret har jeg ikke sett før. Regner med at de falt i smak hos mottakeren.

    SvarSlett
  10. Så utrolig flink du er Marianne:-)
    Vil få ønske deg ei flott feiring imårra, og så gleder jeg meg til og følge deg inn i det nye året:-)
    Klem fra Linn

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...