mandag 22. oktober 2012

Soppsuppe

Fredag kveld stod soppsuppe på menyen hos oss. Denne suppen er utrolig god, så jeg fikk lyst til å dele den med dere:-)
 
Tørket traktkantarell
Sopp og løk stekes
Krydder må til
 
Suppe og tilbehør

Soppsuppe (4 personer)
30 g tørket sopp/alternativt 300 g fersk
3 sjalottløk
3ss olivenolje og 50 g smør
2 dl hvitvin
8 dl kraft (kjøtt- eller grønnsaksbuljong)
5 dl kremfløte
1 ts tørket timian
1-2 ts av ditt yndlingskrydder
salt og pepper

Fremgangsmåte:
Tørket sopp bløtlegges i litt lunkent vann i 20-30 min.
Legg til side noe sopp til garnityr. Resten kuttes i grove terninger. Finhakk løken og stek den gylden med soppen og litt av smøret og oljen.
Hell over vin og spe med kraft og fløte. Reduser til tredjeparten. Kok videre i ca 10 min.
Hell suppen i  en kjøkkenmaskin og kjør den glatt.
Hell suppen tilbake i kjelen og gi den et oppkok.
Smak til med krydder, salt og pepper.
Stek resten av soppen gylden i smør/olje og server denne som tilbehør sammen med baguetter fylt med kryddersmør.


Bon appetit!
Klem Marianne


1 kommentar:

  1. Tusen, tusen tack för den fina vinsten! Den låg här och väntade när jag kom hem från min helgtripp och jag blev så glad! Det var ju bara fina vantar i den! Och ett rart kort, mycket uppskattat och det kommer som inlägg i min blogg också, fast inte idag!
    Sopp har jag varit ute och plockat idag, nu ska jag torka den. Och tack för receptet, det verkar ovanligt gott!
    Agneta kram

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...