torsdag 6. juni 2013

Kunst og Håndverk

På skolen hvor jeg jobber har vi hvert år en Kunst og Håndverksutstilling. Denne går av stabelen i månedsskifte mai/juni og da vi stiller ut noe av det elevene har laget gjennom året. Jeg er nå lærer i 4. klasse og der står blant annet strikking på planen i Kunst og Håndverksfaget. Det kan være en tanke utfordrende å lære barna strikkekunsten, men de er heldigvis stort sett utrolig ivrige. Denne gangen startet vi med å strikke sommerfugler, et enkelt prosjekt som bestod av en rektangulær lapp. De fleste synes dette var veldig gøy og ga seg da i kast med noe mer utfordrende, nemlig katter. Her måtte man strikke flere ulike deler som ble sydd sammen til slutt. Mange var heller ikke da forsynt med strikkingen, så enda ligger det endel små strikkeprosjekt i klasserommet. Det morsomme er at det faktisk er noen av guttene som er de mest ivrige. 
Her ser dere litt av utstillingen vår:








7 kommentarer:

  1. God morgen, Marianne
    Såååå morro for elevene å stille ut det de har laget selv. Jeg husker jeg var en av de som elsket håndarbeidstimene på skolen.
    Og for flere år siden var jeg vikar på en barneskole, i disse timene. Lit av en utfordring, men når de kom igang med noe, var de ikke til å stoppe.
    Ønsker deg en fin fredag.

    SvarSlett
  2. Jeg husker disse sommerfuglene med sikkerhetsnål bak for å feste på jakken. Fikk tips på Østlandsk lærerstevne for mange år siden på kurset "Den første strikkeopplæringa". Kattene er jo kjempesøte alle sammen!
    Pleide å arrangere strikkekafe når vi dro i gang strikkinga, mødre, bestemødre og andre slektninger stilte villig opp, minst en voksen pr. barn. Frukt, boller og andre kaker hadde de med, så dette var rene festdager. Og alle lærte å strikke så fort som bare det. Kjempegøy!
    Koselig å lage utstilling. Vi voksne liker jo også å vise fram det vi lager og er stolte av. Det er vel derfor vi blogger!?

    Riktig god helg! Sola skinner i øyeblikket, men det er ikke så lovende meldinger for helga.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Kor flinke elevane dine er !
    Men du er ein flink lærar som får dei så engasjert at dei har lyst til å fortsette.
    Eg ser for meg kor stolte dei er over å ha fått det til.
    Eg er farmor til 5 borneborn, 3 av dei i skulealder. Gjennom åra har eg fått
    forskjellege fine ting dei har laga og ellers sett det dei har laga til foreldra sine.
    Jammen har dei det kjekt i skulen :)

    God helg !
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  4. Her var det masse flott! Det varmer et lærer-hjerte å se :) Jeg er av dem som mener at kunst og håndverk er blitt alt for nedprioritert i dagens skole, og praktiske teknikker, som her strikking, mener jeg er viktig for alle å lære seg. Så kan jo hver enkelt senere velge selv hvor mye de vil bruke det:)
    God helg til deg! Klem :)

    SvarSlett
  5. For en fin utstilling! God ide! Mine 4.klassinger har hatt luestrikkeprosjekt. Så i vinter gikk nesten hele trinnet med egenstrikkede luer. Stas! Og for å lære dem å strikke arrangerte vi "bestemorkveld". (Det var ikke bare bestemødre, da. Faktisk også noen fedre).
    Lykke til med videre strikkeprosjekt med elevene :)

    SvarSlett
  6. Åh, nå fikk jeg fram gode minner fra jeg gikk i 1. klasse. Frøken Eriksen som leste høyt for oss mens vi satt og broderte og strikket. Hun var verdens skjønneste og jeg er sikker på at det det er på grunn av henne at jeg ble så glad i å lese og å holde på med håndarbeid.
    Så bra at dere lærere tar vare på tradisjonen og gir barna mulighet til å kjenne gleden av å skape :)
    All honnør til dere!
    Sommerhilsen fra Anette

    SvarSlett
  7. Herlighet så kjekt å se igjen kattene ;o) Har i løpet av årene sydd sammen utallig mange slike, og like søte og personlige er de alle sammen! Og du, guttene er nesten alltid flinkest til å brodere og strikke.. Merkelig at de ikke fortsetter senere..
    Kos deg videre som lærer, det er et vidunderlig yrke når man høvler bort bråk og uro ;o)
    Klem

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...